IKKE BEKYMRE kjære filmplakat | ©2022 Warner Bros.

Evaluering: R
Stjerner: Florence Pugh, Harry Styles, Olivia Wilde, Chris Pine, Gemma Chan, KiKi Layne, Sydney Chandler, Kate Berlant, Nick Kroll, Timothy Simons
Forfatter: Katie Silberman, historie av Carey Van Dyke & Shane Van Dyke og Katie Silberman Regissør: Olivia Wilde
Distributør: Warner Bros./New Line
Utgivelsesdato: 23. september 2022

IKKE BEKYMRE kjære Regissert av Olivia Wilde og skrevet av Katie Silberman fra en historie Silberman utviklet med Carey Van Dyke og Shane Van Dyke. Når det utfolder seg, kan det som skjer minne seerne om mange andre spesifikke filmer, en så mye at det føles som om den på en eller annen måte bør krediteres her. Det ville gi spillet bort, så vi vil ikke si tittelen her (vi vil bare nevne at det igjen er basert på en roman og har to storskjermversjoner).

Faktisk er mye av handlingen vanskelig å beskrive IKKE BEKYMRE kjære uten å ødelegge det. Her er oppsettet. Det er 50-tallet. Vi møter Alice Chambers (Florence Pugh) og ektemannen Jack (Harry Styles). De elsker hverandre og har et veldig aktivt sexliv. De bor i det idylliske, bortgjemte soveromssamfunnet Victory, på en blindvei full av ektepar (litt mer rasistisk enn du forventer i dag og alder). Hver morgen trekker mennene seg ut av blindveien i sine vakre, varierte 50-tallsbiler og drar på jobb hos det mystiske Victory Corporation.

Read More :   Come aggiornare la MOD di WhatsApp scaduta su iPhone e Android

Kvinnene blir igjen, lager mat, rydder, drikker, sladrer og handler. Vi vet ikke mye om Victory Corporation, bortsett fra at mennene ikke har lov til å snakke om jobbene sine. Frank (Chris Pine) er leder for selskapet. Han og kona hans, Shelley (Mia Chan), nyter tilbedelsen av folket. Frank elsker å holde lange, feiende taler om hvordan det krever mot å gå etter det du vil, at Niki representerer orden i et hav av sosialt kaos, og så videre. Alle virker veldig glade, bortsett fra Margaret (KiKi Layne), som er gift med Peter (Asif Ali). Margaret insisterer på at noe er galt. Alice tror henne ikke. Men så ser Alice noen ting som gjør at hun begynner å stille spørsmål.

Read More :   Med California forbud mot salg av nye gassbiler innen 2035, hvilke stater kan være neste?

Wilde er en sterk regissør, med en overbevisende visuell sans. Pugh gir et tyngdepunkt og tar aldri feil. Regissør og utøver gjør det sammen IKKE BEKYMRE kjære ekstremt severdig, selv når tredje akt blir en gigantisk utstillingsball. Det er her suspensjonen av tro begynner å slite. Filmskapere er selektive med hensyn til hva de vil forklare. På den ene siden kan vi forstå hvorfor de ikke ønsker å bruke mer tid på noe som bunner ned handlingen. På den annen side er dette et tilfelle der hvis de skal gå så langt med detaljene, er det bedre å gå resten av veien.

Selv de som abonnerer fullt ut på meldingene hans IKKE BEKYMRE kjære vil få logistiske problemer. Det er også noen åpenbare motsetninger i bipersonene som ignoreres, og dialogen (særlig mot slutten) blir didaktisk. Styles gjør det ganske bra som den rastløse Jack, og Pine legemliggjør perfekt den selvtilfredse Frank. Chan er utrolig fantastisk som Shelley, og Kate Berlant har et godt grep om tonen som den vennlige naboen.

Read More :   De beste helgesalgene + mine valg

IKKE BEKYMRE kjære den er vakker og herlig på en 70-talls spekulativ fiksjonsmåte. Men når det er over, vil seerne føle seg som Alice Deja Vu.

Relatert: Filmanmeldelse: CATHERINE CALLED BIRDY